9 x groepjes maken

Het blijft steeds maar een uitdaging: groepjes maken die naar jouw zin zijn én naar de zin van de kinderen. We hebben verschillende manieren voor je op een rijtje gezet. Misschien wil je eens een andere aanpak proberen?

  • 11
    Social Shuffle
    Vind je vier keer per jaar de klasindeling veranderen te weinig? Doe het dan gewoon vaker, bijvoorbeeld elke twee of vier weken. Een handige tool hiervoor is de ‘husselknop’ van Gyzny. Social Shuffle
  • 22
    Periodiek wisselen
    Vind je vier keer per jaar de klasindeling veranderen te weinig? Doe het dan gewoon vaker, bijvoorbeeld elke twee of vier weken. Een handige tool hiervoor is de ‘husselknop’ van Gyzny. Periodiek wisselen
  • 33
    Flexplekken
    Het aanwijzen van vaste plekken beperkt de flexibiliteit van de kinderen wel een beetje. Daarom kun je er ook voor te kiezen om met flexplekken te werken. De kinderen kiezen elke dag zelf waar ze plaatsnemen.
  • 44
    Groepjesmaker
    De digibord-tool Groepjesmaker is overzichtelijk en makkelijk te gebruiken. Je voert de namen van de kinderen in de klas in en geeft aan hoeveel groepen er moeten komen. Groepjesmaker husselt de namen door elkaar en vormt groepjes. Groepjesmaker
  • 55
    Sociogram
    Sociogram deelt voor jou de klas in door te kijken naar de sociale banden tussen de kinderen. De kinderen beantwoorden een aantal vragen. Met die informatie deelt Sociogram de klas in om bijvoorbeeld de eenheid in de klas te verbeteren, buitenbeentjes bij de groep te betrekken of vriendschappen te versterken. Sociogram
  • 66
    Top 3
    Deze methode kost je iets meer tijd, maar geeft je wel een goed beeld van de vriendschappen in de klas. Je laat alle kinderen een top 3 maken van klasgenoten met wie ze het liefst in een groepje zitten. Leg al deze informatie bij elkaar en vorm de groepjes zoveel mogelijk naar deze top 3’s. Eventueel kun je de kinderen ook een top 3 laten maken van klasgenoten waarmee ze echt niet in een groepje willen zitten.
  • 77
    Lootjes
    Willekeurig groepjes indelen kan met een digibord-tool, maar het kan ook op de ouderwetse manier: met lootjes. Het leuke hiervan is dat je het klassikaal kunt doen en dat kinderen zien hoe hun groepjes gevormd worden. Een manier is om alle tafelgroepen een nummer geven. Voor elk tafeltje maak je een lootje met dat nummer erop. Dus als groepje twee uit vier tafels bestaat, dan maak je vier lootjes met het cijfer 2 erop. De kinderen trekken een lootje en het nummer geeft aan in welk groepje ze zitten.
  • 88
    Stoeltjesdans
    Bij Stoeltjesdans kun je je eisen aan de groepsindeling aanvinken, zoals het scheiden van lastige kinderen, het ondersteunen van gepeste kinderen, het mengen van jongens en meisjes of het bevorderen van een positieve sfeer. Het programma maakt dan een groepsindeling die aan deze eisen voldoet. Stoeltjesdans
  • 99
    Carrévorm
    Staat het hele groepjesidee je tegen? Dan kun je ook werken met een carrévorm in de klas. Zo zitten alle kinderen met de neuzen dezelfde kant op, zonder dat er groepjes zijn.

Archief Tips

DELEN