Het Pygmalion-effect: 6 x de invloed van jouw verwachtingen

Misschien heb je er wel eens van gehoord: het Pygmalion-effect. Meer dan 25 jaar geleden werd er al onderzoek naar gedaan. Het wordt ook de zichzelf waarmakende voorspelling genoemd.

Pygmalion was een figuur uit de Griekse mythologie. Een prins uit Cyprus die graag beeldhouwde. Hij maakte een beeld van een vrouw. Het werd een ivoren beeld van de perfecte schoonheid en hij werd verliefd op het beeld. Hij noemde haar Galatea en gaf haar cadeaus, maar ze bleef een beeld. Op een dag vroeg hij aan de goden om haar levend te maken. Toen hij thuiskwam was het zover: zijn kille ivoren beeld was een warme levende vrouw geworden.

Het schooljaar is gestart en je staat weer vol goede moed voor de klas. Je hebt een overdracht gehad van je collega en je hebt een beeld van de verschillende leerlingen. En daar komt het Pygmalion-effect om de hoek kijken: jouw verwachtingen beïnvloeden het leerproces van de kinderen. Niet zo leuk, als je bedenkt dat kinderen waarvan je niet zulke hoge verwachtingen hebt minder kans hebben om te excelleren, mede dankzij jouw verwachtingen. Jouw verwachtingen hebben ook nog eens invloed op het zelfbeeld van leerlingen. Schrik niet, je doet het niet bewust! Maar je kunt je er wel bewust van worden. Hier vind je zes tips om je schooljaar goed te starten en te proberen het Pygmalion-effect positief in te zetten.

Tips van Juf en Meester
  • 11
    Verdiep je in het Pygmalion-effect
    Lees er eens wat over, bewustwording helpt al heel veel! Lees bijvoorbeeld de blog hierover van Onderwijsgek (Marcel Schmeier). http://www.beteronderwijsnederland.nl/content/het-pygmalion-effect
  • 22
    Stel doelen voor je groep
    Bijvoorbeeld: aan het eind van het jaar heeft mijn hele groep AVI E4 gehaald. Als je bewust werkt met dit doel, is de kans veel groter dat het lukt.
  • 33
    Stel persoonlijke doelen voor de kinderen
    En zet hoog in. Michelangelo zei het al: ‘Het grootste gevaar voor de meesten van ons is niet dat ons doel te hoog is en we het daardoor niet zullen halen, maar dat het te laag is en we het halen.’
  • 44
    Laat met regelmaat positieve verwachtingen
    Laat met regelmaat positieve verwachtingen blijken aan de kinderen of aan de groep. Het hardop uitspreken van een verwachting kan veel effect hebben.
  • 55
    Hard werken en in jezelf geloven
    Laat kinderen regelmatig weten dat je met hard werken en in jezelf geloven heel ver kunt komen. Zelfs als je talent hebt, kun je niet achterover leunen.
  • 66
    Houd vol!
    Het zal niet lukken om iedere dag met positieve verwachtingen de klas in te stappen, de praktijk is weerbarstig. Maar het voornemen om het toch te proberen is alleen al pure winst.

Archief Tips

DELEN