Juf van de maand mei

Harja Zwaan en Rosa Haye

School: De Starter in Groningen

Geeft les aan: groep 8 (Harja staat op maandag en dinsdag voor de groep en op woensdag werkt ze aan kwaliteitsontwikkeling van de school. Rosa staat op woensdag tot en met vrijdag voor de groep.)

Aantal jaren voor de klas: Harja is al 20 jaar juf, Rosa een half jaar.

Harja en Rosa doen mee aan het project VierSlagLeren. Hierbij vormen een ervaren leerkracht en een startende leerkracht een duo. Beide leerkrachten volgen een zelfgekozen master met de Lerarenbeurs. Ze hebben een duo-klas en werken samen aan schoolontwikkeling.

Juf en Meester: juffen van de maand mei: Harja en Rosa

Hoe kwam je in contact met VierSlagLeren?

Harja: Via mijn werkgever O2G2. Ik was direct enthousiast. Vorig jaar werkte ik ook met een startende leerkracht en dat beviel mij goed. Een startende leerkracht heeft vaak een frisse kijk op het onderwijs en is enthousiast. Een goede combinatie met een leerkracht met ervaring.
Rosa: Tijdens de pabo hoorde ik van VierSlagLeren. Op dat moment liep ik mijn lio-stage op De Starter in groep 5. Ik heb gesolliciteerd bij de werkgever en ben later door de directeur benaderd om mee te doen aan dit project. Perfect. Ik houd van de combinatie studeren en werken.

Welke studie doe je?

Rosa: Master Special Educational Needs. Het speciaal onderwijs heeft altijd mijn interesse gehad en hierin wil ik me graag verder ontwikkelen. Ik denk dat meer kennis van het gedrag van kinderen belangrijk is voor het onderwijs, zeker nu met het passend onderwijs.
Harja: Master Pedagogiek leren en innoveren. Deze master is bedoeld voor als je wilt bijdragen aan leerinnovaties in organisaties. Denk aan het ontwerpen van innovaties, onderzoek doen en het geven van advies. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld teamleren, binnenschools- en buitenschools leren en 21st century skills. Ik hoop dat dit me in de toekomst nieuwe uitdagingen brengt.

Hoe ziet je werkweek eruit?

Harja: De werkweek is helemaal vol! Werken en leren loopt door elkaar. Wat vaststaat is dat ik maandag en dinsdag voor de groep sta en op de woensdag werk aan kwaliteitsontwikkeling ten behoeve van de school. ‘s Avonds of in het weekend overleg ik met Rosa. Over onze klas, maar ook over wat we tijdens onze studie leren. Rosa en ik appen bijna dagelijks en telefoneren regelmatig. We staan zelfs samen op het plein om tussendoor bij te praten. De rest van de tijd besteed ik aan mijn studie.
Rosa: Ook mijn werkweek zit vol. Twee keer per maand volg ik lessen in Enschede voor mijn master. Mijn studie is vooral een thuisstudie. Ik ben elke maandag en dinsdag ermee bezig en in het weekend zit ik vaak ook nog wel een aantal uren boeken te doorzoeken, het internet af te speuren of verslagen te typen. Op woensdag tot en met vrijdag sta ik voor de groep. Door goed te overleggen met Harja, blijf ik geïnspireerd. Ik kan gebruikmaken van haar ervaring en krijg begeleiding als ik die nodig heb.

Is dat niet pittig?

Rosa: Ja, ik vind het pittig omdat ik startende leerkracht ben. Maar doordat ik net afgestudeerd ben, kost de studie mij juist minder energie. Ik zit nog een beetje in die flow.
Harja: Ja, vooral in combinatie met mijn gezin. Mijn prioriteiten liggen nu bij mijn werk, studie en gezin. Daarnaast is er eigenlijk geen tijd meer voor hobby’s en ook de sociale contacten staan op een laag pitje. Ik sport nog wel om bij deze belasting lekker fit te blijven. Gelukkig geeft de studie ook veel nieuwe energie.

Hoe zijn jullie een duo geworden, zowel in het VierSlagLeren als voor de klas?

Harja: Onze werkgever O2G2 heeft ons gekoppeld.

Klikte het meteen?

Harja: Ja, want we hebben veel dezelfde eigenschappen. Zo houden we van hard werken, kunnen we op elkaar bouwen en heel belangrijk: we houden ons allebei aan afspraken. Rosa is een collega die veel rust uitstraalt. Dat vind ik prettig.
Rosa: Leuk om te horen! Harja is energiek. Die energie geeft ze door als je met haar werkt.

Het idee achter VierSlagLeren is dat je veel van elkaar leert. Gebeurt dat ook in de praktijk?

Harja: Ja, ik leer van Rosa veel over dingen die vanuit haar opleiding en jeugd vanzelfsprekend zijn. Bijvoorbeeld: media, ICT en dat wat op dit moment hip en hot is onder kinderen.
Rosa: Ik leer van haar veel op het gebied van klassenmanagement en organisatie. Ook de praktische invulling van de omgangsdriehoek ‘ouders-kinderen-school’ heb ik hier op De Starter geleerd. Op de pabo kregen we de theorie, nu ervaar ik het zelf.

Hoe reageert de rest van het team hierop? En hoe reageren de kinderen?

Rosa: De kinderen zijn enthousiast doordat er twee leerkrachten voor de groep staan die zich ontwikkelen. De kinderen weten dat ik een studie doe waarbij ik bewust bezig ben met mijn leerkrachtgedrag. Ik heb al diverse opdrachten uitgevoerd met leerlingen en betrek ze in de reflecties.
Harja: Onze collega’s voelen de energie die ontstaat door onze samenwerking. En het is fijn dat ik op woensdag kan bijdragen aan de kwaliteitsontwikkeling van de school. De afgelopen periode heb ik me vooral gericht op vernieuwingen op het gebied van ons daltononderwijs wat betreft reflectie. Ook de ouders vinden het leuk om te zien dat wij ons bewust ontwikkelen.

Wat wil je met de nieuwe kennis uit je opleiding gaan doen?

Harja: De master duurt twee jaar, met misschien wat uitloop. Ik hoop dat er daarna een nieuwe uitdaging op mijn pad komt… eentje waarbij ik de verbreding en kennis uit het VierSlagLeren goed kan toepassen…
Rosa: Ik wil na de master vooral veel praktijkervaring opdoen. Wie weet ga ik ooit werken in het speciaal onderwijs.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Rosa: Als je je blijft ontwikkelen, krijg je nieuwe impulsen. Zo krijg je steeds een nieuwe kijk op de wereld en nieuwe energie.
Harja: De samenwerking tussen een startende en ervaren leerkracht werkt echt. Sta voor elkaar open en leer van elkaar!

Wil je meer lezen over VierSlagLeren?

Kijk dan eens op de site van Arbeidsmarktplatform PO.

Meer over VierSlagLeren

Archief Leerkracht van de maand

  • Meester van de maand november 2018
  • Meester van de maand oktober 2018
  • Juf van de maand september 2018
  • Juf van de maand juli 2018
  • Juf van de maand juni 2018
  • Meester van de maand mei 2018
  • Juf van de maand april 2018
  • Meester van de maand maart 2018
  • Leerkracht van de maand - special
  • Meester van de maand januari 2018
  • Juf van de maand december 2017
  • Meester van de maand november 2017
  • Meester van de maand oktober 2017
  • Juf van de maand september 2017
  • Juf van de maand juni 2017
  • Juf van de maand mei 2017
  • Juf van de maand april 2017
  • Juf van de maand maart 2017
  • Juf van de maand februari 2017
  • Meester van de maand januari 2017
  • Leerkracht van de maand is een vaste rubriek op Juf & Meester
    Juf van de maand december 2016
  • Juf van de maand november 2016
  • Meester Wouter Siebers, meester van de maand oktober Juf & Meester
    Meester van de maand oktober 2016
  • Juf Clair als juf van de maand
    Juf van de maand september 2016
  • leerkracht van de maand Bo Juf & Meester
    Juf van de maand juli-augustus
  • Juf van de maand juni 2016, Juf & Meester, juf Linda
    Juf van de maand juni
  • Juf en Meester: juffen van de maand mei: Harja en Rosa
    Juf van de maand mei
  • Juf van de maand maart
  • Juf van de maand februari
  • juf en meester - juf van de maand - elize jong
    Juf van de maand januari
DELEN