Juf van de maand februari

Femke Bosmans

School: basisschool Klein Heyendaal in Nijmegen

Geeft les aan: groep 8

Aantal jaren voor de klas: 18 jaar

Femke is juf van de maand omdat ze lessen maakt of aanpast met internettools.

Wat is Kahoot?

Dat is een programma waarmee je een digitale quiz kunt maken. Als leerkracht verzin je meerkeuzevragen, eventueel met afbeeldingen. Als de quiz af is, krijgen de kinderen vanaf een computer, mobiel of tablet toegang met een soort pincode. Ze typen hun naam in en die verschijnt op het digibord. Als iedereen ingelogd is, druk je op play en dan spelen alle kinderen de quiz tegelijk. Na elke vraag kun je zien hoeveel goede antwoorden er zijn in de groep. Ook krijg je een top 5 te zien.

Waar gebruik je het voor?

Ik gebruik het bijvoorbeeld ter voorbereiding op een toets. En soms mogen kinderen als variant op een opdracht in het werkboek zelf een quiz maken. Ik zeg dan: ‘Haal de essentie uit die les en laat die in acht à tien Kahoot-vragen zien.’ Zo leren ze meteen hoofd- en bijzaken te scheiden.
Of ik gebruik het als opwarmer bij topografie. Ik vind topo leuk als je een beetje wordt meegenomen op reis. Dus maak ik een quiz met foto’s uit verschillende steden en landen en moeten de kinderen raden waar die foto genomen is. En ik vind het ideaal om aandacht te besteden aan lokale evenementen en geschiedenis. Zo wordt bij ons in de buurt elk jaar Operatie Market Garden groot herdacht. Maar in het geschiedenis boek staat er niets over. Dan speel ik een quiz in Kahoot.

Heb je voor elk kind een computer in de klas?

Ja, ik werk nu anderhalf jaar met tablets in de klas. Elk kind heeft er één. Die tablets heb ik vorig jaar gekregen van Samsung vanwege de ‘smarteducation hub’. Ik ben een beetje aan het pionieren, want er is geen handboek dat ik zo uit de kast kan trekken. Daarom volg ik op Twitter veel leerkrachten die actief met ICT zijn. Ik kijk waar ik tablets kan inzetten in plaats van het werkboekje. Ik gebruik alles waarvan ik zie dat het werkt omdat kinderen meer plezier hebben of een betere werkhouding krijgen. Maar we gaan niet zo ver als de Apple-scholen. We houden onze boeken en schriften in de klas. ‘We blijven kleien met klei,’ zegt mijn directeur. Het moet meerwaarde hebben.

Zijn er nog meer internettools die je gebruikt?

Padlets, dat is een digitaal prikbord. Kinderen kunnen allemaal tegelijk iets typen op dat prikbord en kunnen het van elkaar lezen. Ik laat mijn groep bijvoorbeeld een verhaaltje maken met woorden uit het woordpakket. En Bloon, daar kun je woordpakketwoorden invoeren. Kinderen krijgen op Bloon een visueel dictee met die woorden. Dat is bijvoorbeeld voor dyslectische kinderen heel goed. Ook handig is de site meesterklaas.nl. Daar staan veel spellingsoefeningen op en je kunt de site een tijd lang gratis gebruiken.

Zitten er ook weleens missers tussen?

Ja, we hebben een keer een krantenmaker uitgeprobeerd, maar daar ging zo ontzettend veel tijd in zitten! Het was niet geschikt voor de opdracht die ik in het hoofd had. Tja, soms moet je dingen uitproberen… Als het niets is, is het vervelend dat kinderen inhoudelijk niet zo veel geleerd hebben.

De kinderen zijn dus proefkonijnen?

(Lacht)… Ik snap dat je dat zegt, maar het woord ‘proefkonijnen’ heeft een negatieve lading. Ik denk dat als je samen dingen uittest, kinderen zich juist betrokken en waardevol voelen. Ze mogen van mij ook zelf op zoek naar sites en apps. Zo kwam een kind met een tekenapp die leuk leek op het plaatje, maar in de praktijk tegenviel. Op deze manier komt er ook automatisch een stukje mediawijsheid voorbij. Een ander kind kwam met een app om de tafels in te oefenen, de app ‘rekentafelspel’. Die gebruiken we nog steeds elke week.

Kost dit allemaal niet enorm veel tijd?

Ja, het is best veel werk. Maar eenmaal gemaakt, kun je het steeds weer spelen. Ik ben een leerkracht die niet alleen denkt: ‘Wat kost het me?’, maar vooral: ‘Wat levert het de kinderen en mij op?’. Als kinderen een quiz mogen maken, werken ze aan dezelfde doelen, maar zijn ze zoveel gemotiveerder. Op de pabo hebben we allemaal geleerd dat je moet aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Computers, tablets en mobieltjes horen daarbij.
Er zijn trouwens ook leerkrachten die hun quizzen openbaar maken. Je kunt die zo gebruiken of een beetje aanpassen aan jouw groep. Dat kost niet zo veel tijd.

Wat was je geworden als je niet voor de klas zou staan?

Niks. Ik zei op mijn zevende al dat ik juf wilde worden. Ik zette mijn knuffels in de rij om ze les te geven. Mijn ouders zijn beiden leerkracht. Ze stuurden me naar de decaan omdat ze dachten dat ik mijn horizon moest verruimen, maar ik heb nooit anders gewild. Veel familieleden werken in het onderwijs. Het zit in de genen, denk ik.

Wat wil je collega-leerkrachten meegeven?

Sommige collega’s zijn terughoudend met ICT omdat ze bang zijn dat ze minder weten dan de kinderen. Ik ben er vanaf gestapt dat ik meer moet weten op dit vlak. Het kan juist heel mooi zijn om samen met de kinderen te ontdekken en hen aan jou uit te laten leggen hoe het werkt. Zo geef je jezelf de kans om kundig te worden en de kinderen krijgen de kans zich waardevol te voelen. Doe gewoon iets met ICT, al is het iets kleins.

Handleidingen

Femke heeft een handleiding gemaakt voor Kahoot en Padlet. Ze stelt deze beschikbaar voor andere leerkrachten:
handleiding Kahoot
handleiding Padlet

Archief Leerkracht van de maand

  • Meester van de maand november 2018
  • Meester van de maand oktober 2018
  • Juf van de maand september 2018
  • Juf van de maand juli 2018
  • Juf van de maand juni 2018
  • Meester van de maand mei 2018
  • Juf van de maand april 2018
  • Meester van de maand maart 2018
  • Leerkracht van de maand - special
  • Meester van de maand januari 2018
  • Juf van de maand december 2017
  • Meester van de maand november 2017
  • Meester van de maand oktober 2017
  • Juf van de maand september 2017
  • Juf van de maand juni 2017
  • Juf van de maand mei 2017
  • Juf van de maand april 2017
  • Juf van de maand maart 2017
  • Juf van de maand februari 2017
  • Meester van de maand januari 2017
  • Leerkracht van de maand is een vaste rubriek op Juf & Meester
    Juf van de maand december 2016
  • Juf van de maand november 2016
  • Meester Wouter Siebers, meester van de maand oktober Juf & Meester
    Meester van de maand oktober 2016
  • Juf Clair als juf van de maand
    Juf van de maand september 2016
  • leerkracht van de maand Bo Juf & Meester
    Juf van de maand juli-augustus
  • Juf van de maand juni 2016, Juf & Meester, juf Linda
    Juf van de maand juni
  • Juf en Meester: juffen van de maand mei: Harja en Rosa
    Juf van de maand mei
  • Juf van de maand maart
  • Juf van de maand februari
  • juf en meester - juf van de maand - elize jong
    Juf van de maand januari
DELEN