Juf van de maand juli-augustus

Bo Mynett

School: Casa, Tweetalige Montessorischool in Pijnacker

Geeft les aan: bovenbouw, groep 6/7/8

Aantal jaren voor de klas: 7 jaar

Terwijl andere leerkrachten op het strand liggen of een berg beklimmen tijdens de zomermaanden, werkt Bo door. Haar school is maar twee weken per jaar dicht. Ze doen mee met een pilot van de overheid.

leerkracht van de maand Bo Juf & Meester

Jullie school is open tijdens de reguliere schoolvakanties, ook in de zomervakantie. Hoe zit dat?

Onze school heeft een programma voor vijftig weken per jaar, alleen met kerst zijn we dicht. De school is verder het hele jaar open voor kinderen.

Wanneer gaan leerkrachten en kinderen op vakantie?

Er zijn twee pakketten die je kunt kiezen als ouder: een basispakket met vakanties zoals in het normale systeem en een totaalpakket waarbij je de vakanties zelf mag kiezen. Ouders betalen extra voor het totaalpakket omdat zij meteen ook minimaal twee dagen opvang afnemen. Als leerkracht mag ik acht weken vakantie vrij kiezen. Wel hebben we de afspraak dat je niet langer dan vier weken achter elkaar weg bent en uiteraard gaat alles in overleg.

Wie staat er voor de klas als jij weg bent?

We staan met twee leerkrachten tegelijk voor de groep, want we werken met grote klassen van 45 kinderen. Eén leerkracht is Engelstalig en eentje Nederlandstalig. De combinatie van leerkrachten maakt het mogelijk om op vakantie te gaan. Er is altijd een vaste leerkracht in de klas. Daarnaast is er dan een invaller aan het werk.

Wat betekent dit voor het onderwijs dat je geeft? Lopen kinderen niet ineens achter?

De kinderen volgen op onze school een individueel programma met eigen leerdoelen. Daarnaast werken we veel samen in projecten. Dat maakt het mogelijk om als kind een paar weken weg te gaan.

Wanneer begint jullie schooljaar? In september?

Ja, maar dat is vooral vanwege uitstroom van groep 8 naar de middelbare school. Het merendeel van de kinderen voelt dat niet echt. Bij ons kunnen op drie momenten per jaar kinderen doorstromen naar de volgende groep. Ik vind dat fijn omdat zo een doorgaand proces ontstaat. Kinderen passen zich aan aan de groep die er al is. Je hoeft dus niet aan het begin van het schooljaar de touwtjes stevig aan te trekken en je te bewijzen.

Hoe reageren kinderen en ouders op deze manier van werken?

Heel goed. Onze school bestaat vier jaar. Bij de kleuters heeft zo’n 90% van de ouders gekozen voor het totaalpakket. In de bovenbouw ligt dat lager, ik schat dat daar een derde het totaalpakket heeft.

Wat zijn de voordelen?

Wij denken dat het houden van zes weken zomervakantie niet van deze tijd is. Ouders die fulltime werken, hebben in de zomer vaak een probleem. Het is nog een pilot, maar voor ons werkt het heel goed. Dat het zo makkelijk gaat, komt door de manier waarop we werken binnen het montessorionderwijs. Voor mijzelf is het ook een meerwaarde om buiten het hoogseizoen op vakantie te kunnen gaan. Het is betaalbaar en je staat niet met zijn allen tegelijk op de piste. Ook fijn: ik kan mijn vakantieplanning nu aanpassen aan die van vrienden die niet aan de schoolvakanties vastzitten.

Gaat het alleen om gemak voor ouders en leerkrachten?

Nee, zeker niet. Ik merk ook aan de kinderen dat zij het heel fijn vinden. Er zijn periodes waarop het rustiger is in de klas omdat er groepen kinderen tegelijk op vakantie zijn. Dat vinden ze erg prettig. Ook denk ik dat je effectiever met de leertijd omgaat. Veel informatie zakt weg in zes weken zomervakantie. Als je één of twee weken weg bent, dan zit je er zo weer in. Ik weet nog van mijn vorige school dat kinderen voor de zomervakantie dingen beheersten en dat die na de zomer waren weggezakt. Mijn collega moest dan alles weer moest ophalen aan het begin van het nieuwe schooljaar. Zo zonde. Ook merk ik dat de energiepieken tijdens het schooljaar minder extreem zijn. Ik heb niet meer het gevoel dat ik zo moet trekken aan de kinderen omdat de zomervakantie in zicht is.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Ik denk dat we in het Nederlandse onderwijssysteem vastzitten in gebruiken en hoe we het altijd al deden. Het is goed om meer met onze tijd mee te bewegen. Juist omdat het het leren ondersteunt.

Archief Leerkracht van de maand

  • Meester van de maand november 2018
  • Meester van de maand oktober 2018
  • Juf van de maand september 2018
  • Juf van de maand juli 2018
  • Juf van de maand juni 2018
  • Meester van de maand mei 2018
  • Juf van de maand april 2018
  • Meester van de maand maart 2018
  • Leerkracht van de maand - special
  • Meester van de maand januari 2018
  • Juf van de maand december 2017
  • Meester van de maand november 2017
  • Meester van de maand oktober 2017
  • Juf van de maand september 2017
  • Juf van de maand juni 2017
  • Juf van de maand mei 2017
  • Juf van de maand april 2017
  • Juf van de maand maart 2017
  • Juf van de maand februari 2017
  • Meester van de maand januari 2017
  • Leerkracht van de maand is een vaste rubriek op Juf & Meester
    Juf van de maand december 2016
  • Juf van de maand november 2016
  • Meester Wouter Siebers, meester van de maand oktober Juf & Meester
    Meester van de maand oktober 2016
  • Juf Clair als juf van de maand
    Juf van de maand september 2016
  • leerkracht van de maand Bo Juf & Meester
    Juf van de maand juli-augustus
  • Juf van de maand juni 2016, Juf & Meester, juf Linda
    Juf van de maand juni
  • Juf en Meester: juffen van de maand mei: Harja en Rosa
    Juf van de maand mei
  • Juf van de maand maart
  • Juf van de maand februari
  • juf en meester - juf van de maand - elize jong
    Juf van de maand januari
DELEN