Juf van de maand juni

Linda van Eck

School: jenaplanschool ’t Praathuis, Culemborg

Geeft les aan: stamgroep De tijgers, groep 3/4/5

Aantal jaren voor de klas: 9 jaar

Juf Linda van Eck gaat in juni trouwen. Ze verwerkt dat in het lesprogramma van haar jenaplanstamgroep.

Juf van de maand juni 2016, Juf & Meester, juf Linda

Gefeliciteerd, je gaat trouwen!

Dank je wel. We trouwen begin juni in Rhenen, in een feestlocatie in het bos. Ik ben al tien jaar samen met mijn vriend Martijn. Vorig jaar zijn we naar New York geweest en toen vroeg hij mij ten huwelijk bij het Vrijheidsbeeld. Superleuk. Bij terugkomst heb ik het aan mijn groep verteld. In het jenaplanonderwijs werk je met stamgroepen en zitten kinderen drie jaar lang in je klas. De meeste kinderen van vorig jaar hebben mij nu dus ook als juf. Zij leven al een jaar naar de bruiloft toe.

Is werken op een jenaplanschool een bewuste keuze van jou?

In eerste instantie niet. Drie jaar geleden werkte ik op een reguliere basisschool. Er kwamen minder kinderen en ik moest naar een andere school binnen de stichting. Er werd een speeddate georganiseerd tussen boventallige leerkrachten en de directeuren van vier scholen. Daar zat deze jenaplanschool tussen. Het sprak me meteen aan. Inmiddels heb ik mijn jenaplanopleiding gehaald en sta ik erg achter ons onderwijs. Het werken met stamgroepen zorgt voor een hele prettige sfeer. De kinderen helpen elkaar en leren van elkaar. Typisch jenaplan is ook: werken, spelen, praten en vieren. Natuurlijk zijn vakken als taal en rekenen belangrijk, maar we hechten ook veel waarde aan wereldoriëntatie. Hierbij werken we projectmatig. En er zijn weeksluitingen en kringgesprekken. Kinderen leren al jong presenteren. Bovendien vinden we dat je leert door te ervaren. We trekken veel naar buiten. Gaan eropuit.

Daar past een bruiloft vast goed bij!

Zeker. Mijn collega Melanie komt met de kinderen een uurtje langs tijdens de kinderreceptie. Ik weet dat ze iets aan het voorbereiden zijn. Elke vrijdag moet ik een half uur de klas uit en neemt mijn collega het over. Ik merk aan andere collega’s ook dat er van alles geregeld wordt. Regelmatig loop ik de teamkamer binnen en dan valt het ineens stil…

En maak je er een project van in de klas?

Ja, ik heb een projecttafel gemaakt. In mijn klas hangen woordenschatkaarten en trouwversiering. Onze projecttijd gaat deze weken over communicatie. Daar past ‘trouwen’ prima bij. Zo ontwerpen de kinderen trouwkaarten. En we praten over zaken als hoe je aan anderen vertelt dat je gaat trouwen en wie de kinderen erg lief vinden. Hierbij gebruik ik het prentenboek Mag ik van jou een kusje?, lessen uit het pakket Lentekriebels en een aflevering van Huisje boompje beestje over raaf die verliefd wordt. Ik start een project altijd met een woordweb en de vraag wat de kinderen nog weten over het onderwerp. De kinderen kwamen met verrassende vragen als: Welke familieleden komen er op de bruiloft? Wie is je moeder? Hoe ziet ze eruit?

Dat zijn best persoonlijke vragen. Hoe ga je daarmee om?

Ik geef de kinderen altijd eerlijk antwoord. Daarbij houd ik wel rekening met hun leeftijd. Voor mij is dit ook een emotionele vraag. Mijn moeder kreeg een hersentumor toen ik 14 jaar was. Een paar jaar na de operatie bleek dat de tumor weer terug was en vorig jaar begon de tumor te groeien. Toen kreeg ze een chemokuur in tabletvorm. Precies rond de tijd dat wij vertelden dat we gingen trouwen. Een behoorlijke domper. We hebben vorige week gehoord dat het goed gaat en dat mijn moeder mag stoppen met de chemo. Ik denk dat als de kinderen doorvragen ik ze dit eerlijk vertel, en uitleg dat ik daar verdrietig over was. Ik ben een gevoelsmens en vind het belangrijk dat kinderen meekrijgen dat je je mag uiten. Tegelijkertijd zal ik het luchtig houden. Ik wil ze leren genieten van de mooie en kleine dingen.

Ik kan me voorstellen dat dit ook een extra lading aan de bruiloft geeft…

Ja, dat is zo. Ook omdat het zusje van Martijn overleden is. Daar staan we tijdens onze trouwdag bij stil, maar we maken er vooral een feestje van. We zijn heel dankbaar voor familie en vrienden die erbij kunnen zijn. Dubbel en dwars.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Juist omdat het leven zo kwetsbaar is: geniet van wat voor moois er allemaal gebeurt op een dag. Ook in de klas. Kinderen zeggen zo veel leuke dingen. Als ze iets nieuws geleerd hebben, kan ik zo trots zijn. Van de week las ik een uitspraak op internet: ‘We kunnen niet van alle kinderen dezelfde sterren maken, maar we kunnen ze wel allemaal laten schitteren.’

 

 

Archief Leerkracht van de maand

  • Meester van de maand november 2018
  • Meester van de maand oktober 2018
  • Juf van de maand september 2018
  • Juf van de maand juli 2018
  • Juf van de maand juni 2018
  • Meester van de maand mei 2018
  • Juf van de maand april 2018
  • Meester van de maand maart 2018
  • Leerkracht van de maand - special
  • Meester van de maand januari 2018
  • Juf van de maand december 2017
  • Meester van de maand november 2017
  • Meester van de maand oktober 2017
  • Juf van de maand september 2017
  • Juf van de maand juni 2017
  • Juf van de maand mei 2017
  • Juf van de maand april 2017
  • Juf van de maand maart 2017
  • Juf van de maand februari 2017
  • Meester van de maand januari 2017
  • Leerkracht van de maand is een vaste rubriek op Juf & Meester
    Juf van de maand december 2016
  • Juf van de maand november 2016
  • Meester Wouter Siebers, meester van de maand oktober Juf & Meester
    Meester van de maand oktober 2016
  • Juf Clair als juf van de maand
    Juf van de maand september 2016
  • leerkracht van de maand Bo Juf & Meester
    Juf van de maand juli-augustus
  • Juf van de maand juni 2016, Juf & Meester, juf Linda
    Juf van de maand juni
  • Juf en Meester: juffen van de maand mei: Harja en Rosa
    Juf van de maand mei
  • Juf van de maand maart
  • Juf van de maand februari
  • juf en meester - juf van de maand - elize jong
    Juf van de maand januari
DELEN