Juf van de maand maart 2017

Tamara Koopmans – Samson

School: St. Wulfram, Hoogwoud

Geeft les aan: groep 1/2a, ICT-coördinator

Aantal jaren voor de klas: 13 jaar

Tamara is leerkracht van de maand omdat ze een robot in haar klas heeft.

Een robot in de klas, hoe kom je daaraan?

Via de Technische Universiteit Delft. Zij zochten drie pilotscholen. Samen met een collega van groep 8 hebben we sinds dit schooljaar robot ‘Tobor’ op school. We testen hem in de klas en helpen de TU Delft met het ontwikkelen van lesmateriaal. In de toekomst gaat Tobor uit logeren bij andere scholen van onze stichting. Dan gaan wij collega-leerkrachten begeleiden.

Wat kun je ermee?

Het staat nog in de kinderschoenen. In mijn klas las Tobor voor en deed hij ervaring op met lopen. De kleuters gaven hem daarbij opdrachten met kaartjes en symbolen voor bijvoorbeeld ‘naar links’ en ‘naar rechts’. In groep 8 deed de robot een quiz met de kinderen en kon de klas reageren op stellingen die de robot gaf. Ook mochten de kinderen zelf programmeren.

Hoe ziet Tobor eruit?

Hij is klein, net een dreumes. Hij heeft armen en benen en een camera in zijn ogen. Zijn ogen kunnen van kleur veranderen. Als hij boos wordt bijvoorbeeld, krijgt hij rode ogen. De kinderen vinden hem heel interessant en gaan gemakkelijk met hem om. Zo aandoenlijk om te zien. Ze praten tegen hem alsof het een mens is. Ik moet bekennen dat ik soms ook gewoon met Tobor praat als hij op mijn bureau staat…

Ben je altijd zo enthousiast over nieuwe technieken?

Ja! Ik ben wetenschap- en techniekcoördinator binnen de stichting. En ben ook al heel lang ICT-er. Als onze wasmachine kapot is en er komt een monteur langs, dan ga ik ernaast zitten. Ik wil weten hoe zo’n ding er van binnen uitziet. Ik volg op internet hypermoderne scholen in de Verenigde Staten. Super interessant om te zien welke technische dingen zij in het onderwijs gebruiken. En in de klas werken we bijvoorbeeld met stroomkringen, machtig interessant! We doen aan 3D-tekenen en ik heb altijd wel een paar apparaten in de klas die de kleuters uit elkaar kunnen halen. Ik wil verwondering aanboren bij kinderen. Ook wil ik graag meiden die techniekkant op krijgen.

Zie je ook nadelen aan de robot?

Het vergt veel tijd van de leerkracht. Ik heb zelf de tekst van het voorleesboek moeten intypen. Binnenkort leren we op de TU hoe we hem kunnen programmeren. Dat zal ook veel tijd vragen. Maar de bedoeling is dat je op een gegeven moment lessen kant-en-klaar uit de cloud kunt plukken. Er zijn meer mensen met deze ontwikkeling bezig, maar helaas is het geen ‘open source’. Iedereen zit op een eigen eilandje omdat mensen niet gratis willen delen met elkaar. Zonde! Een ander nadeel is de intonatie. Die is niet altijd perfect. Dat kan voorlopig niet opgelost worden. Tja, het blijft een robot.

Gaan robots het werk van leerkrachten overnemen?

Nee, natuurlijk niet. Die verwachting is niet reëel. Een robot kan niet bouwen aan een relatie, een veilig klimaat creëren of de interactie sturen. Ik denk wel dat robots wat activiteiten in de klas gaan doen: spelletjes met de kinderen, helpen met differentiatie… Maar alles moet volgens een strak schema gaan, anders raakt hij in de war. Hij zou niet reageren als een kind gaat huilen. Wat dat betreft heeft hij autistische trekjes.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Omarm de nieuwsgierigheid en verwondering van de kinderen. Stel meer vragen, en geef minder antwoorden. Laat de kinderen vertellen. Waarom is dat zo? Hoe dan? Kinderen weten zo veel. Ik ontdekte van de week dat een van mijn kleuters weet hoe een motor in elkaar zit! En wat betreft robots: wees niet bang. Werken met een robot is een onderzoekend proces. Kinderen leren problemen oplossen en reflecteren.  Waar zit de kink in de kabel? Waarom doet de robot niet wat ik wil? Dat is zo belangrijk voor hun toekomst.

Wil je Tamara aan het werk zien met de robot? Kijk dan hier!

Archief Leerkracht van de maand

  • Meester van de maand november 2018
  • Meester van de maand oktober 2018
  • Juf van de maand september 2018
  • Juf van de maand juli 2018
  • Juf van de maand juni 2018
  • Meester van de maand mei 2018
  • Juf van de maand april 2018
  • Meester van de maand maart 2018
  • Leerkracht van de maand - special
  • Meester van de maand januari 2018
  • Juf van de maand december 2017
  • Meester van de maand november 2017
  • Meester van de maand oktober 2017
  • Juf van de maand september 2017
  • Juf van de maand juni 2017
  • Juf van de maand mei 2017
  • Juf van de maand april 2017
  • Juf van de maand maart 2017
  • Juf van de maand februari 2017
  • Meester van de maand januari 2017
  • Leerkracht van de maand is een vaste rubriek op Juf & Meester
    Juf van de maand december 2016
  • Juf van de maand november 2016
  • Meester Wouter Siebers, meester van de maand oktober Juf & Meester
    Meester van de maand oktober 2016
  • Juf Clair als juf van de maand
    Juf van de maand september 2016
  • leerkracht van de maand Bo Juf & Meester
    Juf van de maand juli-augustus
  • Juf van de maand juni 2016, Juf & Meester, juf Linda
    Juf van de maand juni
  • Juf en Meester: juffen van de maand mei: Harja en Rosa
    Juf van de maand mei
  • Juf van de maand maart
  • Juf van de maand februari
  • juf en meester - juf van de maand - elize jong
    Juf van de maand januari
DELEN