Juf van de maand november 2016

Suzan Mevissen

School: OBS de Robbedoes in Vaals

Geeft les aan: groep 8, drie dagen per week

Aantal jaren voor de klas: bijna 20 jaar

Suzan heeft dit jaar haar jongste zoon in de klas. Het jaar ervoor gaf ze les aan haar oudste zoon.

 

 

 

Hoe komt het dat je je eigen kind in de klas hebt?

Mijn kinderen zaten eerst op een andere school. Mijn oudste zoon had het daar niet naar zijn zin. Hij heeft ADHD en we vonden dat die school daar niet goed mee omging. Ik wist dat ze op onze school goed omgaan met kinderen die wat anders zijn, daarom heb ik mijn kinderen naar deze school gehaald. Dat bleek een goede zet. Na de eerste dag op zijn nieuwe school kwam mijn oudste enthousiast thuis. Hij had een klasgenoot gesproken die zei: ‘Ik heb ook pilletjes.’ Zo’n open sfeer was er niet op zijn vorige school.

Was het geen issue bij de formatie?

Nee, eigenlijk niet. Het gebeurt vaker bij collega’s. We hebben geen parallelgroepen in de bovenbouw. Anders zou je het makkelijk kunnen oplossen. Maar die luxe hebben we dus niet. Wel heb ik samen met het team de stap zorgvuldig doorgesproken en over en weer zijn afwegingen gemaakt.

Hoe vind je het om je kind in de klas te hebben?

Gelukkig heb ik er weinig last van. Het ligt ook een beetje aan het kind. Mijn oudste had extra aandacht nodig in de klas, toen vond ik het soms wel pittig. De jongste valt niet op in de groep. Dit jaar vind ik het daarom veel makkelijker.

Hoe vindt je zoon het dat jij zijn juf bent?

Bij mijn oudste liepen de juf- en moederrol iets meer door elkaar. Hij kwam gewoon knuffelen met mij in de klas. Dat vond ik prima. Mijn jongste zit anders in elkaar. Die wil echt ‘een juf’. Daarom heb ik met hem afspraken gemaakt. Van 8.30 tot 14.30 ben ik zijn juf en mag ik niet kussen en knuffelen. Om 14.30 ben ik zijn moeder weer.

En de andere kinderen? En de ouders?

Wij zijn een open school met een heel positieve sfeer. Er zijn vanuit de ouders geen negatieve reacties naar mij of de directeur geweest hierop. De andere kinderen vinden het volgens mij prima. Ik hoor ze er niet over. Alleen aan het begin van het jaar vroegen ze: ‘Je gaat je zoon toch niet allemaal tienen geven?’ Toen hebben we er even over gepraat met elkaar.

Je bent moeder en juf tegelijkertijd. Hoe ga je met die dubbelrol om?

Op de meeste momenten is het geen probleem. Maar soms komt je kind met een verhaal thuis over iets wat op school gebeurd is. Ik vraag dan aan mijn duo-collega om het te bespreken. Ook als ik zie dat er iets tussen mijn zoon en de andere kinderen voorvalt, dan parkeer ik dat bij mijn collega.

Wanneer vond je het echt lastig?

Bij de eindtoets. Hij kreeg een complete black-out en raakte in paniek. Toen kwamen mijn moedergevoelens te veel boven. Ik ben naar mijn collega van groep 7 gelopen en heb gevraagd of zij met mijn zoon wilde praten. Ik moest even afstand nemen.

Hoe zorg je ervoor dat je jouw zoon hetzelfde behandelt als de andere kinderen?

Door opmerkingen van kinderen blijf ik scherp. En met mijn duo-collega bespreek ik veel. Ook mijn directeur reflecteert regelmatig met mij. Gaat het goed? Voel je je nog steeds prettig? Daarnaast vraag ik advies aan collega’s. ‘Ik loop hier tegenaan, hoe pakte jij dat vorig jaar met mijn zoon aan?’ Dat doe ik trouwens ook bij andere kinderen. We hebben een goede communicatieve sfeer onder collega’s.

Wie doet het rapportgesprek? En wie geeft het schooladvies?

Dat doe ik zelf, samen met mijn duo-collega. Het advies geven we als school. Vanaf eind groep 6 is er met de ib-er en directeur overleg over het voorlopige advies. Dus in groep 8 is het geen verrassing. Ik ben wel vorig jaar tijdens het gesprek even naar de andere kant van de tafel gelopen om naast mijn man en zoon te gaan zitten.

Welk advies heb je voor andere leerkrachten die hun zoon of dochter in de klas krijgen?

Kijk kritisch naar jezelf. Kun je het aan om je zoon of dochter in de klas te hebben? En durf als het even niet gaat, met je collega’s erover te praten. Tuurlijk, ik heb het ook soms moeilijk. Dan is er altijd iemand die luistert en advies geeft. En zijn er parallelgroepen, kies daar dan voor. Vooral ook voor je kind is dat toch fijner.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Kijk goed naar het kind. Wat heeft hij/zij nodig om te groeien en te bloeien? De basisschool is de basis van zijn verdere leven. Kinderen moeten leren hoe ze zich staande houden in de maatschappij. Dat gaat verder dan cijfers.

Archief Leerkracht van de maand

  • Meester van de maand november 2018
  • Meester van de maand oktober 2018
  • Juf van de maand september 2018
  • Juf van de maand juli 2018
  • Juf van de maand juni 2018
  • Meester van de maand mei 2018
  • Juf van de maand april 2018
  • Meester van de maand maart 2018
  • Leerkracht van de maand - special
  • Meester van de maand januari 2018
  • Juf van de maand december 2017
  • Meester van de maand november 2017
  • Meester van de maand oktober 2017
  • Juf van de maand september 2017
  • Juf van de maand juni 2017
  • Juf van de maand mei 2017
  • Juf van de maand april 2017
  • Juf van de maand maart 2017
  • Juf van de maand februari 2017
  • Meester van de maand januari 2017
  • Leerkracht van de maand is een vaste rubriek op Juf & Meester
    Juf van de maand december 2016
  • Juf van de maand november 2016
  • Meester Wouter Siebers, meester van de maand oktober Juf & Meester
    Meester van de maand oktober 2016
  • Juf Clair als juf van de maand
    Juf van de maand september 2016
  • leerkracht van de maand Bo Juf & Meester
    Juf van de maand juli-augustus
  • Juf van de maand juni 2016, Juf & Meester, juf Linda
    Juf van de maand juni
  • Juf en Meester: juffen van de maand mei: Harja en Rosa
    Juf van de maand mei
  • Juf van de maand maart
  • Juf van de maand februari
  • juf en meester - juf van de maand - elize jong
    Juf van de maand januari
DELEN