Juf van de maand september 2016

Clair Mulder-Haan

School: meerdere scholen in Drenthe

Geeft les aan: vakleerkracht Engels op twee basisscholen en coach voor leerkrachten bij het invoeren van Engels op de hele basisschool

Aantal jaren voor de klas: 14 jaar

Clair Mulder-Haan ontwierp een project voor eTwinning. Haar leerlingen wisselen filmpjes uit met Polen.

 

Juf Clair als juf van de maand

Wat is eTwinning?

Via eTwinning kun je projecten uitvoeren met leerlingen in het buitenland, van groep 1 tot en met de middelbare school. Het is een grote community waaraan 38 Europese landen deelnemen. Denk Facebook, maar dan afgeschermd. Je mag er alleen op als je leerkracht bent en dat wordt ook gecontroleerd. Projecten kunnen klein of groot zijn. Van het uitwisselen van kerstkaarten met een school in Parijs tot projecten van meerdere jaren met meerdere landen.

Welk project doe jij?

Ons project heet Step by step. Ik heb het zelf opgezet. De kinderen krijgen een handvaardigheidles in het Engels. Naar aanleiding van die les maken ze een instructiefilmpje. Ze filmen, maken een storyboard voor het filmpje, editen en ondertitelen. Daarna sturen we het filmpje naar de projectpartner in Polen. Poolse kinderen voeren een Nederlandse opdracht uit. Tijdens een live event op eTwinning, een soort van Skype met onderwijstools, bekijken we elkaars werk en geven we complimenten. Zo werken we aan Engels, handvaardigheid, mediawijsheid én ICT-vaardigheden.

Je doet dit ook met kleuters. Kunnen ze dit allemaal?

Ja, dat kunnen ze. Ze filmen thuis vaak al met de telefoon van hun ouders. In de klas gebruiken we iPads. Ze weten dat je de camera stil moet houden. En ze zijn kritisch, ‘dat is niet mooi, dat moet opnieuw’.

Ondertitelen doet de leerkracht of een leerling uit de bovenbouw. Qua Engels taalniveau is alles wat ik zeg gekoppeld aan een handeling. Ik vraag: ‘Do you have your scissors ready?’ en dan wijs ik de schaar aan. Er zit ontzettend veel taal in, die ze ook zelf produceren. Als de kinderen hun filmpje opnemen hoor je overal ‘silence on the set, camera rolling, action!’

 Weten kleuters waar Polen ligt?

Niet letterlijk. Het is buitenland, maar voor kleuters lijkt Groningen ook een ander land.

Tegelijkertijd begrijpen kinderen het heel goed als ze iemand ontmoeten die hun taal niet spreekt. Kinderen gaan tegenwoordig in de kinderwagen al op vakantie naar het buitenland. Als je een anderstalige ontmoet, kun je daar op twee manieren mee omgaan. Achter je moeder kruipen of ontdekken dat je kunt voetballen met elkaar. Op school creëer je dat besef ook. Door het digitale schoolbord haal je het buitenland je klas in.

Waarom vind je internationalisering en vroeg vreemdetalenonderwijs zo belangrijk?

Het doel van internationalisering is om kennis te nemen van elkaar en te leren van elkaar. Als je een andere cultuur leert kennen, leer je ook over je eigen cultuur. Vooral nu interactie tussen verschillende bevolkingsgroepen onder spanning staat, waarbij vaak de verschillen worden benadrukt, vind ik het belangrijk om kinderen op een positieve manier met elkaar in contact te brengen. Om ze een gevoel van verbondenheid te geven. Meertaligheid zie ik als een levensbehoefte van mensen. Uit hersenonderzoek weten we dat het een enorm gunstig effect heeft op ons brein. Een tweede taal zou op scholen net zo gewoon moeten zijn als groente- en fruitdagen.

Welke reacties krijg je van kinderen, collega’s en ouders?

De kinderen zijn trots, heel trots. Ze vinden het cool dat ze op een groot beeldscherm te zien zijn in een Pools klaslokaal. Dat idee vinden ze kicken.

Het is een mooie lesvorm om iedereen te bereiken. Ik heb een heel introvert meisje in de klas dat ik maar niet aan de klets kreeg. Interessant en frustrerend tegelijk. Toen kwam er een opdracht vanuit Polen om een modepopje te ontwerpen. Een Pools kindje liet haar opdracht zien en op dat moment stond het introverte meisje uit mijn klas op en liep naar me toe. Ze wilde heel graag dat Poolse meisje complimenteren met het roze rokje met glittertjes dat ze gemaakt had. Dan kan ik wel huilen van blijdschap. Dat is een wow-gevoel.

Van ouders krijgen we leuke en vooral verbaasde reacties. Dat mijn kind dit al kan! Ze reageren onder de filmpjes die we op het Facebookaccount van de school zetten. En collega’s ontdekken dat ze op deze manier prima Engels kunnen geven. Dat maakt ze enthousiast.

Ben je een native speaker?

Ja, mijn familie komt oorspronkelijk uit Zuid-Wales. Maar voor mij gaat het er niet om dat ik een ‘native’ ben. Ik vind het belangrijk dat ik gespecialiseerd ben in de verwerving van een tweede taal. Vroeger had een native speaker een dikke pré maar de laatste drie jaar is er een kentering. Wereldwijd wordt het zelfs als discriminatie gezien als je alleen Britse mensen voor de klas wilt. Ik vind dat kinderen juist aan verschillende accenten Engels moeten wennen om in verschillende situaties de boodschap uit de taal te halen. We spreken niet allemaal ‘Queen Elisabeth English’. Een accent is zo’n klein onderdeel van het leren van een taal. Belangrijker is de attitude. Mijn visie is dat Engels op de basisschool gericht moet zijn op communicatie, zelfredzaamheid en ervaring opdoen in een andere taal. Dat kunnen groepsleerkrachten heel goed zelf.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Fouten maken mag. Trek die deur dicht en ga gewoon aan de gang met Engels met je kinderen. Doe het fruit eten in het Engels of speel een spelletje in het Engels. Op het moment dat je jezelf over je angst om een vreemde taal te spreken heen zet, voorkom je dat je leerlingen die angst ook krijgen. Het gaat er gewoon van komen dat we allemaal Engels erbij doen op school. Dus begin.

Meer informatie over de eTwinning projecten vind je hier: www.etwinning.net. Er is ook een filmpje gemaakt over het project van Clair. Dat kun je hier bekijken.

Heb je vragen aan Clair of wil je een kijkje nemen in haar klas? Mail haar via info@chatterboxes.nl.

Archief Leerkracht van de maand

  • Meester van de maand november 2018
  • Meester van de maand oktober 2018
  • Juf van de maand september 2018
  • Juf van de maand juli 2018
  • Juf van de maand juni 2018
  • Meester van de maand mei 2018
  • Juf van de maand april 2018
  • Meester van de maand maart 2018
  • Leerkracht van de maand - special
  • Meester van de maand januari 2018
  • Juf van de maand december 2017
  • Meester van de maand november 2017
  • Meester van de maand oktober 2017
  • Juf van de maand september 2017
  • Juf van de maand juni 2017
  • Juf van de maand mei 2017
  • Juf van de maand april 2017
  • Juf van de maand maart 2017
  • Juf van de maand februari 2017
  • Meester van de maand januari 2017
  • Leerkracht van de maand is een vaste rubriek op Juf & Meester
    Juf van de maand december 2016
  • Juf van de maand november 2016
  • Meester Wouter Siebers, meester van de maand oktober Juf & Meester
    Meester van de maand oktober 2016
  • Juf Clair als juf van de maand
    Juf van de maand september 2016
  • leerkracht van de maand Bo Juf & Meester
    Juf van de maand juli-augustus
  • Juf van de maand juni 2016, Juf & Meester, juf Linda
    Juf van de maand juni
  • Juf en Meester: juffen van de maand mei: Harja en Rosa
    Juf van de maand mei
  • Juf van de maand maart
  • Juf van de maand februari
  • juf en meester - juf van de maand - elize jong
    Juf van de maand januari
DELEN