Meester van de maand oktober 2016

Wouter Siebers

School: Caeciliaschool in Amersfoort

Geeft les aan: groep 8, daarnaast is Wouter gedragsspecialist en projectleider Passend Onderwijs ‘Gedrag’ binnen zijn stichting

Aantal jaren voor de klas: 8 jaar

Wouter Siebers was afgelopen jaar ‘leraar van het jaar PO.’

 

 

Meester Wouter Siebers, meester van de maand oktober Juf & Meester

Hoe gaat zo’n verkiezing?

Nou, dat begon bij mijn leerlingen. Een aantal jongens in mijn groep zei dat ik ‘leraar van het jaar’ moest worden. Een mooi compliment, dacht ik nog. Maar de volgende dag hadden ze al een Facebookpagina gemaakt, oud-leerlingen benaderd en flyers uitgedeeld om mensen te laten stemmen. De tien leerkrachten met de meeste stemmen namen een video op. Daarin vertel je wie je bent en wat je wilt doen als je ambassadeur van je beroepsgroep wordt. Ik ging door naar de laatste drie en moest pitchen voor een vakjury. Ook werd ik flink doorgezaagd. Die vakjury koos daarna de winnaar.

Waarom hebben je leerlingen jou genomineerd?

Op de stemformulieren schreven mijn leerlingen dat ik dingen met veel humor aanpak, de wereld de klas inhaal en dat ze de ruimte krijgen om te zijn wie ze zijn. En vooral dat laatste vind ik echt heel fijn. Het is mijn doel dat kinderen zichzelf kunnen zijn en zich zo optimaal kunnen ontwikkelen.

Wat houdt de titel ‘leraar van het jaar’ in?

Je krijgt een heel mooi beeld en je bent daarna een jaar ambassadeur voor de beroepsgroep.

Welke onderwerpen wilde je op de agenda zetten?

Ik wilde aan drie speerpunten werken. Als eerste meer aandacht voor sociaal-emotioneel leren: gedragsproblemen voorkomen in plaats van ze op te lossen. Mijn tweede punt is ‘flip de school’. Ik vind dat leerkrachten de spil van de organisatie moeten zijn, en zeker bij de invoering van passend onderwijs. Leerkrachten weten heel goed wat de school wel en niet kan. En als derde: graag meer mannen in het onderwijs.

Hoe heb je dat aangepakt?

Ik heb veel gepraat met en over manneninitiatieven op de pabo’s. De uitval van jongens op de pabo is namelijk erg groot. Ik heb meegedacht hoe we die initiatieven aan elkaar kunnen verbinden. Met Tweede Kamerleden overlegde ik hoe we dit op de politieke agenda kunnen krijgen. Ook was ik op Radio 1 en in het journaal. Ik wil dat jongens een goed beeld krijgen over wat werken in het onderwijs inhoudt. Qua sociaal-emotioneel leren heb ik met Kees van Overveld een stuk geschreven voor de PO-raad. Daarnaast heb ik op het ministerie een aantal gesprekken gevoerd met bewindvoerders en beleidsmakers en heb ik workshops aan leerkrachten gegeven.

Dat lijkt me veel werk. En je had ook je groep nog?

Ja, gelukkig duurt het maar een jaar! Het is fantastisch, maar veel activiteiten deed ik in de avonduren en tijdens vakanties. Het was een heel intensief.

Hoe kijk je erop terug?

Met ontzettend veel plezier. Het heeft me erg verrijkt als leerkracht. Ik heb veel positieve reacties gekregen en veel mensen ontmoet. Ik heb nu een groot landelijk netwerk. Dat vind ik een enorme meerwaarde. Dat netwerk wil ik onderhouden en met een aantal initiatieven ga ik door.

Wat heb je geleerd?

Waarom dingen soms gaan zoals ze gaan. Ik heb vooral veel geleerd van de gesprekken met verschillende mensen: van de PO-raad, beleidsmakers, experts… Je krijgt een enorm goede kijk op hoe het onderwijs in elkaar steekt.

Hoe zie je je toekomst?

Ik ben iemand die elk jaar voor zichzelf nieuwe doelen stelt en wil blijven groeien als professional. Ik zet regelmatig een nieuwe stip op de horizon. Eerst deed ik dat als leerkracht, nu ook steeds meer in andere rollen. Ik wil de klas niet loslaten, maar kan me voorstellen dat er een nieuwe uitdaging bijkomt.

Wat zijn je doelen voor het komende jaar?

Ik wil de nieuwe leraar van het jaar goed op weg helpen. Er komt namelijk heel wat op je af. Ik ben erg blij dat de vorige leraar van het jaar mij heeft ingewerkt. Daarnaast ga ik een opleiding doen tot co-teacher. Ik coach al collega’s op het gebied van leerlinggedrag, maar nu gebeurt dat door aanwijzingen achteraf. Als co-teacher doe je dat door feedback tijdens de les. Dat is effectiever en beter voor het zelfvertrouwen van de leerkracht.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Voor mij gaat onderwijs over vier dingen: contact, verbondenheid, vertrouwen en ontwikkeling. In die volgorde. Niet zo snel mogelijk door het taalboek heen jagen. Investeer eerst in de groep en pluk daarna de vruchten. Gebruik daarom de eerste weken tot de herfstvakantie optimaal! Voor mij zijn dat de ‘Gouden Weken’. Dan krijg je een Gouden Groep!

Archief Leerkracht van de maand

  • Meester van de maand november 2018
  • Meester van de maand oktober 2018
  • Juf van de maand september 2018
  • Juf van de maand juli 2018
  • Juf van de maand juni 2018
  • Meester van de maand mei 2018
  • Juf van de maand april 2018
  • Meester van de maand maart 2018
  • Leerkracht van de maand - special
  • Meester van de maand januari 2018
  • Juf van de maand december 2017
  • Meester van de maand november 2017
  • Meester van de maand oktober 2017
  • Juf van de maand september 2017
  • Juf van de maand juni 2017
  • Juf van de maand mei 2017
  • Juf van de maand april 2017
  • Juf van de maand maart 2017
  • Juf van de maand februari 2017
  • Meester van de maand januari 2017
  • Leerkracht van de maand is een vaste rubriek op Juf & Meester
    Juf van de maand december 2016
  • Juf van de maand november 2016
  • Meester Wouter Siebers, meester van de maand oktober Juf & Meester
    Meester van de maand oktober 2016
  • Juf Clair als juf van de maand
    Juf van de maand september 2016
  • leerkracht van de maand Bo Juf & Meester
    Juf van de maand juli-augustus
  • Juf van de maand juni 2016, Juf & Meester, juf Linda
    Juf van de maand juni
  • Juf en Meester: juffen van de maand mei: Harja en Rosa
    Juf van de maand mei
  • Juf van de maand maart
  • Juf van de maand februari
  • juf en meester - juf van de maand - elize jong
    Juf van de maand januari
DELEN