Meester van de maand oktober 2017

Fedor Baarslag

School: OBS Tellegen in Wijhe

Geeft les aan: 1/2/3 (combinatiegroep)

Aantal jaren voor de klas: 17

Fedor is meester van de maand omdat hij een manier bedacht heeft om de leesmotivatie van kinderen te vergroten.

Wat heb je bedacht?

Ik heb bedacht dat wanneer je kinderen in groep 3 elke maand kort filmt in hun leesgedrag, je ouders en henzelf kunt tonen hoe prachtig zij hoorbaar en zichtbaar groeien in hun leesvaardigheid.

Hoe kwam je op dit idee?

Toen ik lesgaf op een school binnen het onderwijsconcept natuurlijk leren, wilde ik zonder methodetoetsen ouders en kinderen de groei laten zien die ze zo gestaag doormaken. Door een oude en een nieuwe film na elkaar te kijken, hoor en zie je grote groei!

Dit idee heb ik ook toegepast op een traditionele school; OBS Tellegen, waar ik nu werk. En dat verliep zo mooi, dat ik het wilde onderzoeken. In mijn masterstudie Leren en Innoveren heb ik dit als afstudeeronderzoek gekozen.

Hoe heb je het onderzoek uitgevoerd?

Ik heb in totaal negen scholen bereid gevonden mee te werken met een leesfilm-pilot op hun school. Deze pilot zouden ze na een startintroductie zelf vormgeven. Op deze scholen heb ik interviews gevoerd met leerkrachten en de groepen 3, maar ik heb ook enquêtes afgenomen onder de ouders. Vervolgens heb ik alle data op een rij gezet en met elkaar vergeleken.

En? Wat is de conclusie?

Leesfilms hebben een zeer positieve werking op de leesmotivatie van kinderen! Zij vinden het met name leuk dat hun ouder (maar ook opa en oma) de filmbeelden kan zien. De ouders zijn ook unaniem positief over de aanpak. Zij vinden het leuk om de film te bekijken en halen er informatie uit. De film leidt thuis in de meeste gevallen tot mooie complimenten naar het kind, maar ook tot een soort zelfreflectie van het kind, waardoor het groeit in zelfvertrouwen, het oefenen voor lezen loont! De leesfilm leidt volgens de resultaten van mijn onderzoek niet zozeer tot betere lezers in groep 3 wat betreft leesvaardigheid. Wel leidt het tot meer gemotiveerde lezers, wat zich mogelijk in de groepen daarna kan vertalen in betere of meer vaardige lezers. Ook de leerkrachten waren erg enthousiast over de werkwijze. Zij gingen langer door met filmen dan voor het onderzoek werd gevraagd. Zij gaven de uitvoerbaarheid gemiddeld het cijfer 8.

Superleuk dat kinderen én ouders hier baat bij hebben. Wat heeft het jou persoonlijk gebracht?

Ik heb geleerd dat ouders graag willen helpen en graag betrokken willen worden, maar zij weten eigenlijk niet goed hoe zij zich op een positieve manier moeten ‘bemoeien’ met schooldoelen als leren lezen. Het onderzoek en het lezen van de literatuur rondom ouderbetrokkenheid en hun rol bij leesmotivatie, deed mij beseffen dat de ouder onmisbaar is om gemotiveerde lezers te ontwikkelen; de invloed van ouders op de leesmotivatie is door de voorwaardelijke rijke leesopvoeding (veelvuldig voorlezen, in aanraking kunnen komen met boeken, belang van boeken, samen genieten van taal) volgens allerlei onderzoeken zelfs groter dan de invloed van de leerkracht.

Ik merk dat ik graag het werkveld wakker wil schudden, en ook wil motiveren om eens na te gaan of hun school in de huidige werkwijze wel alles eraan doet om de omgeving van het kind ongedwongen een kans te geven zich meer met de schooldoelen bezig te houden, in belang van het kind. Elke ouder die door ons leerkrachten geïnspireerd wordt om actiever met boeken in de weer te gaan, is winst voor het onderwijs van het kind. Ik help scholen graag om op hun eigen school een dergelijke pilot op te zetten. Neem gerust contact op!

Wil je meer informatie over Fedor, het onderzoek en de leesfilmpjes?

Kijk hier: voorlezenopfilm.weebly.com

 

Archief Leerkracht van de maand

  • Meester van de maand november 2017
  • Meester van de maand oktober 2017
  • Juf van de maand september 2017
  • Juf van de maand juni 2017
  • Juf van de maand mei 2017
  • Juf van de maand april 2017
  • Juf van de maand maart 2017
  • Juf van de maand februari 2017
  • Meester van de maand januari 2017
  • Leerkracht van de maand is een vaste rubriek op Juf & Meester
    Juf van de maand december 2016
  • Juf van de maand november 2016
  • Meester Wouter Siebers, meester van de maand oktober Juf & Meester
    Meester van de maand oktober 2016
  • Juf Clair als juf van de maand
    Juf van de maand september 2016
  • leerkracht van de maand Bo Juf & Meester
    Juf van de maand juli-augustus
  • Juf van de maand juni 2016, Juf & Meester, juf Linda
    Juf van de maand juni
  • Juf en Meester: juffen van de maand mei: Harja en Rosa
    Juf van de maand mei
  • Juf van de maand maart
  • Juf van de maand februari
  • juf en meester - juf van de maand - elize jong
    Juf van de maand januari
DELEN