Rapporteren

Column meester Michiel

Meester Michiel werkt op een reguliere basisschool in het midden van het land. Hij is geboren in 1964 en getrouwd met Lysbeth. Ze hebben een tienerzoon met de naam Jurre. Michiel spaart afstandsbedieningen en gaat elke woensdagmiddag naar Zumba fitness.

Net op tijd voor het rapportage-gesprek met Luus heb ik alle gegevens kunnen invoeren.

Juf & Meester - Columns - Logo Meester Michiel

De eerste maanden van het nieuwe schooljaar zitten erop en het is tijd om het eerste rapport te maken.

Voor de zomervakantie hebben we een hele studiedag besteed aan het onderwerp rapporteren. Er werden verhitte discussies gevoerd over het doel van een rapport – voor wie maken we het eigenlijk: kind of ouder? – en over de werkdruk in de laatste maanden van het kalenderjaar. Ik heb op sommige momenten met verbazing zitten luisteren naar de ongezouten meningen van mijn collega’s. Rond de middagpauze vroeg ik mij af of het überhaupt nog mogelijk was een doorgaande lijn binnen onze school af te spreken. Wonderlijk genoeg lukte het de onderwijsbegeleider om aan het eind van de middag een samenvatting te geven van de besproken punten en concrete schoolafspraken te formuleren waarvoor hij letterlijk alle handen op elkaar kreeg.

In de zomervakantie kwam Luus een collega-directeur tegen op haar vakantieadres. Deze collega had een ‘GE-WEL-DIG!’ computerprogramma aangeschaft waarmee heel snel rapporten gegenereerd kunnen worden. Het had zijn team uren werk bespaard. Dat klonk Luus als muziek in de oren. Dus ze besloot om een pilot te gaan draaien met dit systeem.
Omdat ik mij volgens haar zo constructief heb opgesteld op de studiedag (en als een van de weinige collega’s over ruime ICT-vaardigheden beschik) vraagt ze mij om het programma uit te proberen voor de eerste rapportenronde en mijn bevindingen aan haar te rapporteren. Mijn vraag waarom we niet gewoon de rapporten in ons leerlingadministratiesysteem kunnen maken, weerlegt ze. Het nieuwe programma zal ons heel veel tijd gaan besparen.

Nadat onze netwerkbeheerder het programma heeft geïnstalleerd, kan ik ermee aan de slag. Althans, dat denk ik. De koppeling met ons bestaande leerlingadministratiesysteem blijkt minder goed te verlopen dan de handleiding beschrijft. Het kost me drie woensdagmiddagen om alleen al mijn eigen leerlingen correct in het nieuwe programma te krijgen. Vervolgens kan ik beginnen aan het ontwerpen van het rapport. De honderden mogelijkheden voor het instellen van de lay-out maakt een snelle keuze erg lastig. Het feit dat het programma volledig Engelstalig is, draagt hier niet aan bij. Gelukkig vind ik Lysbeth bereid om met mij mee te kijken en een geschikte lay-out te selecteren. Het invoeren van mijn observaties, gesprekken en toetsgegevens kan beginnen. Met alle benodigde documenten uitgestald op onze keukentafel zit ik een week lang élke avond achter de laptop om het programma te vullen. Net op tijd voor het rapportagegesprek met Luus heb ik alle gegevens kunnen invoeren.

Luus heeft voor het gesprek onze intern begeleider uitgenodigd en het lokaal van groep 8 gereserveerd, zodat we op het digibord het programma kunnen bekijken. Luus heeft ook de toevallig aanwezige collega’s gevraagd om even te blijven zitten om naar mijn verhaal te luisteren.
Ik klik op het programma-icoon en voer mijn gebruikersgegevens in. In het beeld verschijnt de tekst: free trial version expired.

Ik wacht niet op de reacties. Ik moet ineens dringend naar de keuken. Een hele sterke bak koffie zetten.

DELEN