Streng

Column juf Naomi

Juf & Meester - Columns - Juf Naomi

Juf Naomi (34) staat stralend voor groep 3 en schrijft daar ook graag over. Ze zit vaak onder de glitters en is dol op klassepret, netjes werken, voorlezen, feestjes en flamingo’s.

Bergen strafwerk, kinderen met ezelsoren en eenzame opsluiting in het kolenhok...

Juf en Meester - Columns - Logo juf Naomi

Het is dinsdagmiddag. Groep 3 kijkt met ingehouden adem naar een filmpje op het digibord over de school in de tijd van onze opa’s en oma’s. De tijd van inktlappen, leitjes en volle klassen. De tijd van strenge hoofdmeesters en veelal brave kinderen die in de pauze hinkelden, touwtje sprongen of met kaatsenballen in de weer waren.

 

Danny kruipt zowat in het scherm en ook Nieke en Livia hebben rode wangen van opwinding. Leuk, zo’n tijd van toen. Maar dan krijgt het filmpje een verrassende wending. Een beetje agressief zelfs. De reporter licht namelijk de manier van straffen uit die tijd toe en illustreert dat met fragmenten. Bergen strafwerk, kinderen met ezelsoren en eenzame opsluiting in het kolenhok. Complimenten voor de acteurs: het filmpje is zo echt dat de schrik op de gezichten van mijn kinderen af te lezen is. Even overweeg ik op de pauzeknop te drukken, maar dan denk ik terug aan het kringgesprek van die middag.
Een extra ingelast kringgesprek, omdat sommige leerlingen mij en mijn duo ‘streng’ vinden. De klachten: ze mogen niet door ons heen praten tijdens instructies en ze mogen minder spelen dan in groep 2. En dan moeten ze ook nog eens heel, heel, heel hard werken in groep 3. Het leven van een zesjarige gaat niet altijd over rozen.
Geduldig heb ik uitgelegd dat je best over voetbal mag praten of speelafspraken mag maken, maar niet tijdens het aanleren van de letter ‘b’ of het splitsen van het getal vijf. En dat je alle tijd hebt om te spelen, zolang je de taken af hebt en niet heel, heel, heel vaak gaat kletsen met de buurman of buurvrouw. Dus als je de klassenregels aan je laars(je) lapt, zijn daar consequenties aan verbonden. En dat snappen de meeste kinderen gelukkig.

Terug naar het filmpje. Een jongen à la Ciske de Rat is hondsbrutaal geweest en krijgt er met de liniaal van langs. Ook wordt er serieus gedreigd met het kolenhok. Wie niet horen wil, moet voelen. In de klas kun je een speld horen vallen.

Als het filmpje is afgelopen, steekt Sam keurig zijn vinger op. Met een zucht zegt hij: ‘Wauw, juf. Die meester, díe was pas streng!’ Ik zie mijn leerlingen nadenken. Heel diep nadenken.
Vervolgens springt Livia op en geeft mij een dikke knuffel. Mila volgt haar voorbeeld. ‘Jij mag best streng zijn hoor, juf. Maar je mag ons niet in het kolenhok stoppen.’ Ik glimlach en heb goede hoop dat na vandaag niemand meer door de juf heen praat of klaagt dat er heel, heel, heel hard gewerkt moet worden in groep 3.

DELEN