Gastcolumn

Toveren
T

Juf Syl
Juf Syl (42) is al haar halve leven werkzaam in het onderwijs. En waarom? Omdat je ertoe doet als leerkracht.

Blijkbaar waren deze leerlingen niet bepaald de lieverdjes van de school.

Blijkbaar waren deze leerlingen niet bepaald de lieverdjes van de school.

Als ik terugdenk aan alle leerlingen die ik in de klas heb gehad, had ik bij sommige van hen graag een toverstokje willen gebruiken. Zo één waarmee ik met wat magische woorden het probleem meteen opgelost zou hebben.

Ik begon mijn onderwijsloopbaan in het speciaal basisonderwijs. Ik zie mijn groep schoolverlaters nog voor me. Veertien leerlingen waren het. Allemaal met een flink gevulde rugzak, waar ik, juf Syl, geen idee van had.

Blijkbaar waren deze leerlingen niet bepaald de lieverdjes van de school. Het was eerder aftellen tot ze school zouden verlaten. De ‘zittende’ leerkrachten konden het niet meer opbrengen om deze leerlingen les te geven. Er waren zelfs onderling al weddenschappen afgesloten hoe lang de nieuweling het vol zou houden. Dit hoorde ik overigens pas later.

Vooral Roy was de schrik van de school. Agressief, niet te sturen of in beweging te krijgen. In koffiekamertermen omschreven als ‘een hopeloos geval’. Ik was niet op de hoogte van al deze informatie. De eerste week had ik niet iets specifieks aan zijn gedrag opgemerkt. Ik voelde wel dat zijn ogen heel erg op mij gericht waren. Waar ik heen ging, volgden zijn ogen mee.

Op een dag waren alle leerlingen zelfstandig aan het werk. Roy’s tafel stond tegen mijn bureau en ik zat achter mijn bureau de klas te observeren. Roy keek mij aan. Ik keek terug. ‘Juf,’ zei hij, ‘noemt iemand je ooit weleens juf Sillebil?’ Hij bleef mij ondertussen strak aankijken.
‘Nee, eigenlijk niet,’ antwoordde ik met een glimlach.
‘Mag ik jou dan zo noemen?’ vroeg hij verder.
‘Dat mag,’ zei ik, ‘maar alleen op heel speciale momenten.’
Er verscheen een glimlach op zijn gezicht. Dat antwoord was blijkbaar voldoende.

En ik hoefde niet lang te wachten op dat speciale moment. Tijdens het buitenspelen stond Roy op het punt om een andere leerling aan te vallen. Ik riep zijn naam en snelde naar hem toe, terwijl ik met mijn vinger in zijn richting wees. ‘Roy, je weet het hè! Er is maar één iemand, die weet hoe ik ook nog heet.’

Zijn gebalde vuisten ontspanden meteen. Zijn ogen zochten de mijne op. ‘Ja, juf, dat ben ik en ik zal het niet verder vertellen.’ En met die woorden legde hij zijn vinger op zijn mond en zei zachtjes: ‘Sssst, juf Sssssssillebil.’
En dat waren de toverwoorden voor Roy.

Inmiddels vele onderwijsjaren verder heb ik een heel toverboek vol recepten, want ieder kind en/of situatie vraagt weer om andere magie.

Juf Syl
Juf Syl (42) is al haar halve leven werkzaam in het onderwijs. En waarom? Omdat je ertoe doet als leerkracht.

Wil jij Juf & Meester ontvangen?

Schrijf je in voor Mijn Malmberg

Schrijf je gratis in voor Mijn Malmberg en vink bij je profielgegevens aan dat je Juf & Meester wilt ontvangen. Het magazine wordt dan twee keer per jaar gratis naar je schooladres gestuurd. Verzenden naar een privéadres is helaas niet mogelijk.

Juf & Meester wordt gratis verstuurd aan leden van MijnMalmberg.nl die minimaal eenmaal per jaar op hun account inloggen.

Meer gastcolumns

Niks bijzonders

Juf Margreet heeft haar eerste oudergesprek bij de juf van haar dochter.

Zet lezen in de klas eens op zijn kop

Juf Sonja heeft verschillende leesbrillen.

Curlingouder

Juf Klaske is stiekem een curlingouder.

Korte benen, blote voeten

Meester Jelte heeft een boeiend gesprek over korte benen.
14,360FansLike
4,558VolgersVolg
5,706VolgersVolg

Mijn Malmberg

Word lid van Mijn Malmberg. Altijd gratis actueel lesmateriaal, direct inzetbaar in de les. Je hoeft alleen de lessen uit te printen en uit te delen. En je krijgt Juf & Meester 2x per jaar bij jou op school!

Zomer

De allerleukste lessuggesties rondom het thema zomer.

Voetbal

De allerleukste lessuggesties rondom het thema voetbal.

Kunst

De allerleukste lessuggesties rondom het thema kunst.

Frietjes!

Natuurlijk valt een kind een gat in zijn hoofd en komen hulpouders niet opdagen.

Leestip: De oma van mijn oma van mijn oma

Waar zullen onze kinderen wonen? Wat voor werk zullen ze doen? Zullen ze een partner vinden? Zullen ze wel gelukkig zijn? Een vooruitblik op de toekomst van onze kinderen.

Kopieerschool

Er is niks aan te doen. Mijn zoon zit nou eenmaal op een kopieerschool.