Home Leerkracht Van De Maand Juf van de maand januari 2020: Kim van der Meij

Leerkracht van de maand

Juf van de maand januari 2020: Kim van der Meij
J

School: Horizon, katholieke school voor speciaal basisonderwijs in Zoetermeer
Geeft les aan: combigroep 7/8
Aantal jaar voor de klas: 6 jaar


Juf Kim wil een lans breken voor het werken in het speciaal basisonderwijs.

Waarom vind je positieve aandacht voor het sbo belangrijk?

Ik merk dat er een bepaald beeld van het speciaal basisonderwijs is dat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Ik hoor bijvoorbeeld van stagiaires dat pabo’s hen ontraden om bij ons stage te lopen omdat het zo zwaar zou zijn. Of omdat de leerlingen zo agressief zouden zijn. Lio’s mogen hun stage vaak niet eens in het basisonderwijs lopen…

En welke reacties krijg je van leerkrachten op ‘gewone’ scholen?

Ik merk dat zij snel hun klassen en de onze gaan vergelijken, zonder dat ze precies weten hoe onze kinderen zijn of hoe wij onze lessen plannen. Veel mensen hebben er een mening over, maar weinig mensen hebben ervaring met het speciaal basisonderwijs.

Hoe ziet werken er wel uit op jouw school?

Bij ons op school zit een mengelmoes van kinderen. We hebben kinderen met een hechtingsstoornis, autisme, ADHD en laag IQ. Maar ik heb bijvoorbeeld ook een hoogbegaafde in de klas. Mijn klas bestaat uit zestien kinderen. Ik ben veel bezig met het pedagogisch klimaat en het welbevinden van de kinderen. Belangrijk is dat ze durven vertellen en zelfvertrouwen krijgen. Er is veel ruimte om de lessen stil te leggen om lastige situaties met elkaar te bespreken. Het is heel rustig op school. Er heerst een bepaalde sfeer en bepaalde rust. Veel kinderen functioneren op een iets lager niveau dan je op basis van hun leeftijd zou verwachten. We kijken naar elk kind en maken daar een leerlijn op.

Waarom heb je voor werken in het sbo gekozen?

Ik vind het een onwijze uitdaging. Als leerkracht ben je zo van toegevoegde waarde voor deze kinderen. Ze hebben vaak een slechte ervaring op de basisschool gehad. Ze komen onzeker binnen. Het is dan zo mooi om te zien hoe ze hier groeien en zichzelf terugvinden. Ik geniet van elk klein stapje. Ze hoeven geen tien te halen op een toets. Van een vier naar een vijf is al prachtig. Of dat ze ineens tegen hun verlies kunnen bij basketbal. Ook weet je nooit hoe je dag eruit zal zien. Als er ’s ochtends thuis iets gebeurd is, bepaalt dat hun hele dag.

Is dat onverwachte en het werken met zoveel niveaus niet zwaar?

Werken op een gewone basisschool is óók zwaar. Het is vooral anders. Wat ons werk zwaar maakt, is het vele overleg met instanties na schooltijd. Samen moet je de juiste hulp bieden. Natuurlijk is er weleens een incident, maar er heerst geen sfeer van agressie zoals sommigen denken. Er vliegen hier geen stoelen door de klas.

Het lesgeven aan een gewone klas lijkt mij juist zwaar. Alleen ál die kinderen al! Gymmen met 32 kinderen, knap hoor! Respect als je 32 kinderen helpt ontwikkelen. 32 oudergesprekken, 32 rapporten en 32 kinderen die hun eigen ‘ik’ meenemen…

Anekdote?

De nieuwe klasindeling werd bekend en een meisje dat al eerder bij mij in de klas had gezeten, kwam opnieuw in mijn groep. Ze zei tegen haar vader: ‘Pap, ik zit weer bij de juffrouw met wie ik mijn geheimpjes kan delen.’ Haar vader had tranen in zijn ogen.

Nog één? Kinderen die vorig jaar tijdens een potje voetballen gefrustreerd wegliepen als ze de bal niet kregen of verloren, kunnen nu heel gezellig samen spelen. Laatst zag ik ze elkaar zelfs een high five gaven na de wedstrijd!

Op welke manier wil je het imago van het speciaal onderwijs een positieve draai geven?

Ik heb een blog geschreven en wil dat vaker gaan doen. Daarin wil ik ook kennis delen over gedragsstoornissen. Want elke stoornis heeft óók positieve kanten. En ik deel mijn enthousiasme met iedereen om me heen: op feestjes, met stagiaires… Mijn klas staat open voor mensen die twijfelen of het iets voor ze is. Ik nodig vaak mensen uit op school. Je weet pas hoe het voelt, als je hier bent.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

We doen ontzettend mooi en dankbaar werk. Het is zwaar, maar laten we genieten van de kinderen. Daar doen we het voor!

Wil je meer weten over werken in het sbo? Lees dan Kims blog.

Wil je een keer kijken op de school van Kim om te weten hoe het voelt om in het sbo te werken? Stuur haar een mailtje.

Wil jij Juf & Meester ontvangen?

Schrijf je in voor Mijn Malmberg

Schrijf je gratis in voor Mijn Malmberg en vink bij je profielgegevens aan dat je Juf & Meester wilt ontvangen. Het magazine wordt dan twee keer per jaar gratis naar je schooladres gestuurd. Verzenden naar een privéadres is helaas niet mogelijk.

Juf & Meester wordt gratis verstuurd aan leden van MijnMalmberg.nl die minimaal eenmaal per jaar op hun account inloggen.

Juf van de maand oktober 2020: Marte Jongbloed

Juf Marte is kinderboekenschrijfster en juf!

Meester van de maand september 2020: Nick van Deursen

Meester Nick gaat weer aan de slag als leerkracht!

Juf van de maand juli & augustus 2020: Renée van Eijk

Juf Renée is inspiratiecoach voor startende leerkrachten!

Juf van de maand juni 2020: Gea Romar

Juf Gea maakt huiselijk geweld bespreekbaar in de klas!
14,840FansLike
4,833VolgersVolg
5,763VolgersVolg

Mijn Malmberg

Word lid van Mijn Malmberg. Altijd gratis actueel lesmateriaal, direct inzetbaar in de les. Je hoeft alleen de lessen uit te printen en uit te delen. En je krijgt Juf & Meester 2x per jaar bij jou op school!

Herfst

De allerleukste lessuggesties rondom 'herfst'.

Boekpromotie

De allerleukste lessuggesties rondom 'boekpromotie'.

Zomer

De allerleukste lessuggesties rondom 'zomer'.

Kinderpraatje: frisse neus halen

Tim: ‘Juf ik wil niet naar buiten. Het regent.’ Juf: ‘Het is goed om een frisse neus te halen.’ Aron: ‘Dan steken we toch onze neus door het raam?’ Tim: ‘Met een rietje, dan kan ons hoofd binnen blijven!’

Veertig dagen vakantie

Het klinkt misschien dan ook heel gek als ik zeg: laten we die lange zomervakantie afschaffen…

Winter 2017

Leuke lessen rondom de winter bij de methode.