Home Gastcolumn Juffenzus

Gastcolumn

Juffenzus
J

Astrid Reijman
Astrid Reijman is leerkracht en heeft al 20 jaar ervaring met kleuters. Ook heeft ze haar eigen blog: jufastridreijman.wordpress.com

We bleken vaak al aan een half woord genoeg te hebben.

We bleken vaak al aan een half woord genoeg te hebben.

Vorig jaar mocht ik invallen op een school. Tijdens het sollicitatiegesprek was de vaste leerkracht die ik één dag per week zou vervangen ook aanwezig.

Het gesprek was leuk en voelde al gauw niet meer als een sollicitatiegesprek. Daarna kreeg ik van haar een rondleiding door de school en toen ik in haar lokaal kwam, voelde het gek genoeg direct als ‘eigen’. Net of ik daar zelf al jaren dagelijks stond. Qua inrichting, maar ook wat betreft de ideeën voor de lessen. We spraken wat dingen af en al gauw bleek dat we veel dezelfde ideeën en opvattingen over het onderwijs aan kleuters hadden.

We wisselden naast e-mailadressen ook telefoonnummers uit en het ene na het andere appje ging al snel over en weer. Ideeën over lessen, knutsels, inrichting van de klas, uitstapjes enz… enz… Wanneer ik iets had gezien op Facebook in Kleuterwereld, Katrotje of bij Kleuteruniversiteit, bleek zij hetzelfde te hebben gezien en appte me met die ideetjes of andersom. We bleken vaak al aan een half woord genoeg te hebben.

Eigenlijk zagen we elkaar nooit. Ik werkte wanneer zij niet op school was en andersom. Maar heel af en toe waren we wél gelijktijdig op school en dan raakten we niet uitgepraat. Niet alleen over school, maar ook over thuis en vrije tijd. Wat bleek…. we zijn beiden ontzettende creabea’s en knutselen en fröbelen wat af. Ook nog eens met dezelfde ideeën. Het werd bijna bizar. Maar eigenlijk superleuk.

Helaas stopte onze samenwerking met het begin van de zomervakantie. Maar via de appjes bleven we contact houden en ideeën uitwisselen.

In september ging ik op visite. Weer even kijken in de klas bij de kinderen. Het was een enthousiast weerzien. We hadden elkaar veel te vertellen en het was heel gezellig in de klas. Ik deed mee in de kring en merkte dat we beiden zelfs op dezelfde manier doen en reageren naar de groep.

Vanaf komende april gaan we weer samenwerken. Ik mag weer komen in haar groep. Beiden zijn we blij. Bijzonder hoor, we zijn geen familie, maar het voelt als ‘zus-zijn’. Juffenzussen dus.

Astrid Reijman
Astrid Reijman is leerkracht en heeft al 20 jaar ervaring met kleuters. Ook heeft ze haar eigen blog: jufastridreijman.wordpress.com

Wil jij Juf & Meester ontvangen?

Schrijf je in voor Mijn Malmberg

Schrijf je gratis in voor Mijn Malmberg en vink bij je profielgegevens aan dat je Juf & Meester wilt ontvangen. Het magazine wordt dan twee keer per jaar gratis naar je schooladres gestuurd. Verzenden naar een privéadres is helaas niet mogelijk.

Juf & Meester wordt gratis verstuurd aan leden van MijnMalmberg.nl die minimaal eenmaal per jaar op hun account inloggen.

Meer gastcolumns

Ode aan mijn moeder

Julianne is trots op haar moeder Irma, leerkracht van groep 6.

Alles uit de kast

Juf Nannette organiseert het thuisonderwijs tot in de puntjes.

Ik ook niet, mama

Juf Jeanine vindt vloggen een uitdaging!

En door!

Juf Willemijn geeft les aan haar eigen zoons.
14,840FansLike
4,833VolgersVolg
5,763VolgersVolg

Mijn Malmberg

Word lid van Mijn Malmberg. Altijd gratis actueel lesmateriaal, direct inzetbaar in de les. Je hoeft alleen de lessen uit te printen en uit te delen. En je krijgt Juf & Meester 2x per jaar bij jou op school!

Herfst

De allerleukste lessuggesties rondom 'herfst'.

Boekpromotie

De allerleukste lessuggesties rondom 'boekpromotie'.

Zomer

De allerleukste lessuggesties rondom 'zomer'.

Kinderpraatje: frisse neus halen

Tim: ‘Juf ik wil niet naar buiten. Het regent.’ Juf: ‘Het is goed om een frisse neus te halen.’ Aron: ‘Dan steken we toch onze neus door het raam?’ Tim: ‘Met een rietje, dan kan ons hoofd binnen blijven!’

Veertig dagen vakantie

Het klinkt misschien dan ook heel gek als ik zeg: laten we die lange zomervakantie afschaffen…

Winter 2017

Leuke lessen rondom de winter bij de methode.