Meester van de maand januari 2017

Rudger Minnee

School: SO Mulock Houwer in Amersfoort

Geeft les aan: groep 8

Aantal jaren voor de klas: 10 jaar

Meester Rudger werkt op een cluster4-school en zette www.toekomstklas.nl. op, een platform waar leerkrachten lessuggesties, werkvormen en ideeën rondom toekomstgericht onderwijs kunnen vinden, plaatsen en delen.

 

De beste wensen! Heb je nog goede voornemens?

Ehm… goede voornemens? Eigenlijk niet. Ik pin geen datum aan goede voornemens, dan moet je er eerst op wachten. Als iets voorbijkomt, pak ik het op.

Ik heb wel een wens. Ik hoop dat ik aankomend jaar vaker kan samenwerken met andere enthousiastelingen in het onderwijs. Toekomstklas.nl kan ik ontwikkelen via een project van de Onderwijscoöperatie, het lerarenontwikkelfonds. Op bijeenkomsten van dat fonds ontmoet ik leuke leerkrachten. Zo heb ik nu contact met een mbo-docent die veel van filosofie in de klas weet. Hij gaat me helpen dat in mijn eigen groep toe te passen. Want filosofie past prima bij 21e-eeuwse vaardigheden.

Je bent initiatiefnemer van een website over 21st century skills. Waarom ben je met deze site begonnen?

Vorig jaar heb ik een opleiding ‘specialist 21e-eeuws leren’ gevolgd. Daarbij moet je een plan maken voor je school. Maar op onze school is dit onderwerp best lastig vanwege onze leerlingen. Zij hebben gedragsproblemen en psychische stoornissen. Ik vroeg me af hoe ik die 21e-eeuwse vaardigheden toch in een vorm kon gieten zonder mijn groep en onderwijs compleet te verbouwen. Ik kwam uit bij losse laagdrempelige werkvormen.

Laagdrempelig? Leg eens uit?

Vaak lijkt het bij 21e-eeuwse vaardigheden alsof het helemaal nieuw is en je compleet anders les moet gaan geven. Maar dat is natuurlijk niet zo. Het is niet allemaal nieuw. Neem bijvoorbeeld ‘samenwerken en communiceren’. Dat zat ook al uitgebreid in mijn dalton-opleiding. Of neem ‘kritisch denken’: dat gaat over goede vragen stellen en informatie interpreteren uit verschillende bronnen. Het is niet zo dat we dat nog nooit in het onderwijs hebben gedaan. Het is alleen wat meer uitgekristalliseerd. Programmeren is overigens wel relatief nieuw.

Op mijn site staan werkvormen die je zo kunt toepassen in je eigen groep. Je kunt bijvoorbeeld de rekenles op de traditionele manier geven, en dan bij taal eens een nieuwe werkvorm proberen. Soms gaat het maar vijf of tien zinnen. Ik hoop dat je meteen denkt ‘o, dat kan ik makkelijk doen!’

Je geeft les op een cluster4-school. Dan zijn 21st century skills misschien niet het eerste waar je als leerkracht aan denkt…

Natuurlijk is het uitdagend om dit met deze kinderen te doen. Maar het wordt wel van ons verwacht. En deze kinderen vinden het ook leuk om eens niet te werken uit hun schriftje. Wel denk ik er van tevoren goed over na. Over hoe ik de groepen verdeel bijvoorbeeld. En ik zorg voor een duidelijke structuur en goede afspraken. Daardoor ontstaat er een groot gevoel van veiligheid. Dan kun je veel met een groep.

Een werkvorm die ik veel doe, is bijvoorbeeld ‘Wat is de vraag?’. Dan geef je alleen het antwoord. Bij geschiedenis kan het antwoord ‘Willem de Zwijger’ zijn. De kinderen verzinnen welke vraag erbij hoort. Er zijn natuurlijk veel verschillende vragen mogelijk. Daardoor zijn we breder met de stof bezig tijdens de nabespreking. Tijdens Prinsjesdag verzamelde ik zo veel mogelijk berichten van sites en kranten. Die verdeelde ik in drie categorieën, met elk hun eigen insteek: ‘de miljoenennota staat vol leugens’, ‘Nederland gaat top’ en een meer gematigde reactie. Ik verdeelde de klas in drie groepen. Elke groep maakte naar aanleiding van een van de categorieën een samenvatting. De uitkomsten waren natuurlijk allemaal verschillend. Daarna spraken we met elkaar over ‘objectiviteit’ in de media.

Wat zijn de grootste uitdagingen bij het toepassen van 21e-eeuwse vaardigheden in de klas?

Om op een wat andere manier naar je lessen te kijken. Je moet dingen proberen, loslaten en opnieuw uitvinden. En op het gebied van digitale vaardigheden hebben sommige leerkrachten een achterstand in te halen. Ikzelf ook trouwens. Een paar maanden terug heb ik voor het eerst met hulp van vrienden geprogrammeerd. Nu maak ik met de leerlingen programmaatjes waarmee ze lampjes kunnen laten branden. Het ziet er al snel indrukwekkend uit. Het gaat om niet meer dan een beetje moeite doen en niet bang zijn ervoor.

Ik ben heel trots dat ik dit bereikt hebt. Tegelijkertijd is het ook ontzettend spannend. Je steekt je nek uit… wat gaat een ander ervan vinden?

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Ik kan honderden dingen verzinnen die niet goed gaan in het onderwijs. En tig dingen bedenken die fout kunnen gaan als ik iets nieuws probeer. Maar ik krijg energie als ik doe, in plaats van passief blijf. Durf initiatief te nemen om bij te dragen aan de ontwikkeling van het onderwijs. Gebruik de jaren praktijkervaring die je hebt. Dan kun je echt iets veranderen, in het onderwijs en bij jezelf!

Archief Leerkracht van de maand

  • Juf van de maand december 2018
  • Meester van de maand november 2018
  • Meester van de maand oktober 2018
  • Juf van de maand september 2018
  • Juf van de maand juli 2018
  • Juf van de maand juni 2018
  • Meester van de maand mei 2018
  • Juf van de maand april 2018
  • Meester van de maand maart 2018
  • Leerkracht van de maand - special
  • Meester van de maand januari 2018
  • Juf van de maand december 2017
  • Meester van de maand november 2017
  • Meester van de maand oktober 2017
  • Juf van de maand september 2017
  • Juf van de maand juni 2017
  • Juf van de maand mei 2017
  • Juf van de maand april 2017
  • Juf van de maand maart 2017
  • Juf van de maand februari 2017
  • Meester van de maand januari 2017
  • Leerkracht van de maand is een vaste rubriek op Juf & Meester
    Juf van de maand december 2016
  • Juf van de maand november 2016
  • Meester Wouter Siebers, meester van de maand oktober Juf & Meester
    Meester van de maand oktober 2016
  • Juf Clair als juf van de maand
    Juf van de maand september 2016
  • leerkracht van de maand Bo Juf & Meester
    Juf van de maand juli-augustus
  • Juf van de maand juni 2016, Juf & Meester, juf Linda
    Juf van de maand juni
  • Juf en Meester: juffen van de maand mei: Harja en Rosa
    Juf van de maand mei
  • Juf van de maand maart
  • Juf van de maand februari
  • juf en meester - juf van de maand - elize jong
    Juf van de maand januari
DELEN